Svar på kommentar

Gillar att få kommentarer även fast jag är väldigt dålig på att hålla igång mitt bloggande.

 

Har fått denna fråga från en anonym:

 

- Kan du inte berätta i ett inlägg hur du får en häst att gå i form? Skulle vara intressant!

Jo det är klart att jag kan göra och jag rekommenderar starkt att ni kan läsa inläggen jag har gjort på utbildningsskalan som jag har skrivit hittills då det är en röd tråd som jag håller genom min ridning (även fast texten kanske är lite tragglande). Är lite svårt att skriva ett inlägg på hur jag får hästen att gå i form då det är ett så stort ämne men jag ska försöka så gott jag kan att ge min syn på det.

 

Varje häst är ju speciell individ och all ridning måste så klart anpassar efter den individ man sitter på. Som ryttare tycker jag att man lär sig som mest av att rida olika hästar och framför allt så lär man sig mycket av att sitta på bra hästar!

 

En förutsättning för att kunna rida hästen i form är att ryttaren är i balans, följsam och arbetar hästen i en form där det är fysiskt möjligt att utföra det vi ber om.

 

Sitter jag upp på en okänd häst så tänker jag ofta på att hellre göra det för enkelt än att göra det för svårt.

 

Brukar då försöka hålla mig efter utbildningsskalan vare sig jag sitter på en unghäst eller en mer rutinerad häst. Ju mer rutinerad häst, desto snabbare kommer jag att komma genom stegen och på en mindre rutinerad så kanske jag nöjer mig med att de första stegen fungerar.

 

Utbildningsskalan

  • Takt- Kolla av att jag kan hitta en bra ren takt i hästen. Att hästen svarar för min hjälper – Framåtdrivande, Förhållande och vändande hjälper. Rider mest raka spår och övergångar.

     

  • Lösgjordhet - Efter det så handlar det om att göra hästen smidigare och avslappnad både fysiskt och psykiskt. I detta läge kanske jag börjar jobba mer på böjda spår och se om jag kan böja och ställa hästen och börja lite lätt med sidförande rörelser.

     

  • Kontakt – Börjar sedan kolla av att jag har den bjudning som jag vill att hästen ska ha och mer och mer att jag kan bestämma takt och tempo.

    Försöker också tänka på att skapa den kontakt som jag vill ha med hästens mun viktigt då också att den kontakt jag genererar är ofta den kontakt man får tillbaka. Har man en hård hand kommer hästen troligtvis vara stark och hård i munnen, om jag inte håller stöd alls hur ska då hästen kunna söka kontakt med min hand.

    Kontakten kan också skifta mycket under ett pass beroende på hur pass stark hästen är och hur mycket stöd den behöver av sin ryttare för att kunna utföra rörelser.

    Kontakten handlar också om hur mycket kontroll/kontakt jag har över hästens bakben.

     

  • Schwung – Handlar om hästens rörelse över ryggen och kan som sagt endast utföras i trav eller galopp. När jag hästen väl avspänd både fysiskt och mentalt och hittar en bra takt och kontakt så kommer det automatiskt komma en rörelse över hästens rygg. Bra övning för att känna av schwung är att jobba mycket med tempoväxlingar.

     

  • Rakriktning – Detta är inte något som man kan förändra över ett ridpass utan oftast något som tar tid då det handlar om hästarnas starka och svaga sida. Eftersom jag är vänsterhänt brukar jag se det som en fördel då jag sitter upp på andras hästar då majoriteten av ryttare är högerhänta. Rakriktning handlar om att få hästen att använda sina båda kroppshalvor lika mycket här jobbar jag mycket med att hästen ska spåra korrekt med sina bakben. Arbetar också med ställning böjning på både raka och böjda spår med tanke att jag hela tiden ska försöka använda mer ben och säte till att rama in och böja hästen än att använda handen.

     

  • Samling - Det jag förlorar i längd vinner jag i höjd! Samling handlar om att kunna behålla livlighet i trampet men att förändra tyngdpunkten något och att genom övergångar, tempoväxlingar och samlande rörelser förmå hästen att träda inunder sig mer med sina bakben och jag ska försöka få känslan av att hästen ¨växer¨ framtill.

 

Ni kanske inte blev ett dugg klokare av det jag precis skrev men ett nyckelord när jag tränar brukar jag försöka sträva efter HARMONI hur löjligt det är låter.

 

Man vill ju helst att det ska se ut som man dansar fram utan att det ska synas vad man gör.

Själv ser jag mer ut som en döende valross när jag rider men det är ju en annan historia.

 

Funderar ni något får ni gärna kommentera.

En ryttare som jag ser upp till och bara kan drömma att kunna rida som!
Någon som ser vem det är?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hästarna går ju oftas inte i form automatiskt, ska man ''jocka'' fram och tillbaka med tyglarna så dom börjar gå i form då??

2011-08-01 @ 00:09:58
Postat av: louise

Hej! Min ponny joey som du säkert vet vem det är som står på cape stretar emot VÄLDIGT mycket när jag ska försöka få honom att gå i form, och när han väl går i form så går han under hand, och när jag då ska försöka göra så att han inte går under hand så her han upp huvudet och stretar emot som en pinne. Förut innan han fick sin vila i en vecka som en vätrinär rekomenderade för hans hosta så gick han i form på en gång då man gjorde ledande tygel tag,men efter det har han vägrat,kan inte du skriva hur jag ska göra för att han inte ska streta emot och gå under hand?? Han är envis som en åsna och försöker alltid komma undan på något sätt. jag har försökt mycket men har typ nästan gett upp nu för att han inte lysnar,meeeeeen ja jag har inte sveriges bästa tålamod heller.......=) //Louise och Joey.

2011-08-03 @ 10:04:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0