Utbildningsskalan

Tänkte skriva lite om utbildningsskalan som är något som jag använder mig av både på de hästar jag rider och tränar men också när jag undervisar.

Det är väldigt nyttigt att använda detta system vare sig man utbildar en unghäst eller om man tränar en äldre häst så är varje steg lika viktigt.

 

Kommer att lägga ut olika delar utav utbildningsskalan under den kommande veckan. Hoppas ni tycker det är intressant läsning och komma gärna med frågor eller funderingar om ni undrar över något.

  

Invänjningsfas

Den unga hästen måste gradvis vänja sig vid att bära ryttaren med bibehållen takt och balans i alla gångarter och att acceptera ryttarens inverkan utan att bli spänd. För att skapa ett bra utgångsläge fokuserar man därför under det första utbildningsåret på de tre första stegen. Att utveckla en mjuk och stabil kontakt och få hästen att bjuda framåt för de framåtdrivande hjälperna är det huvudsakliga målet.


Utveckling av påskjutskraften

När hästen rör sig balanserat kan man utveckla påskjutskraften, dvs. förmågan att producera kraft med bakbenen. Tempoväxlingar och övergångar då hästen blir tvungen att aktivera sina bakben, gymnastiserar och stärker muskulaturen. En förutsättning för att utveckla schwung är att hästen arbetar i en ändamålsenlig form "genom ryggen" som då fungerar som en "brygga" mellan fram- och bakdel.


Utveckling av bärkraften

När hästen arbetar mer liksidigt och kan utveckla schwung (skjuter på med bakbenen och energin obehindrat går genom ryggen och hela vägen fram till ryttarens uppfångande hand) kan bärkraften utvecklas. Kraven på att hästen ska sänka bakdelen genom att vinkla och sätta under sig bakbenen ökar. Hästen blir starkare och bär mer av vikten med bakdelen och resultatet blir att framdelen avlastas och blir lättare.

* Påskjutskraft och bakbensaktivitet är inte samma sak. Hästen kan vara aktiv (kvick) i bakbenen men för att skjuta på krävs det styrka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0