Hopp och studs åt alla och kanter

Bloggen har inte direkt blivit prioriterad nu i samband med mitt nya jobb.

Än så länge trivs jag i alla fall jättebra, fantastiskt fina hästar och ponnyer, trevlig personal och otroligt fin anläggning.

 

Bosse fick i måndags gå ett lättare pass ute, jobbade med tempoväxlingar och halter. Vet verkligen inte vad som har tagit i min häst senaste månaden, han är som en trotsig tonåring. Vill inte stå stilla på gången eller när man rider, blir superpigg på vägen hem och vägrar lyssna på i vilket tempo som den stakars lilla ryttaren på ryggen försöker bestämma.

Han som verkligen brukar vara så otroligt lydig och alltid vara så lugn och beskedlig, som han är just nu skulle jag inte våga släppa upp Johan på ryggen direkt.

 

På tisdagen var jag och tränade dressyr på ridskolan, det märktes att han inte riktigt var på humör men efter ett tag så kändes det ändå mycket bättre. Galoppen känns också bättre och bättre.

 

Under onsdagen kom Malin på besök vilket var perfekt då jag hade blivit så förkyld och tappat rösten nästan helt. Hon passade i alla fall på att hoppa och tydligen hade det gått riktigt bra. Han hade dock hoppat så bra att han trampade av sig en sko.

 

Torsdagen bestod därför av vila och att slå på tappsko istället.

 

På fredagen red jag ut en sväng barbacka med tydligen värdens mest felaktiga underkläder. Han stora manke gör det tyvärr inte så mycket lättare för mig. Han passade även på att försöka göra livet jobbigt för mig på vägen hem genom att studsa och hoppa lite extra i galoppen. Han skulle aldrig göra något för att vara elak eller att man skulle trilla av men just nu lever han tydligen livet.

 

Idag har jag varit ute på långtur för att låta han göra sig av med lite extra energi. Tog sadeln idag då mina skavsår krävde detta och tur var väll det för annars hade jag nog legat kvar ute i skogen nu. Redan vid första fattningen så fick jag ett stort tjut och sedan fick jag en rejäl åktur, hopp och studs till höger och vänster. Det är tur att man har fått träna sin sadelfasthet i många år, detta fenomen fortsatte sedan varje gång vi red över en vattenpöl eller skulle göra ett byte. Tyckte jag lät honom jobba av sig tills han inte orkade mycket mer men på något sätt fick han ny energi på vägen hem igen.

 

Imorgon så hade jag tänkt att låta honom jobba lite på lina innan jag själv ska ha lektioner resten av kvällen.

En fin bild på Malin och Bosse som Pernilla Larsson har tagit.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0