Gårdagens tävling!

Igår var alltså den andra dagen med tävling.

 

Startade först Erik i en LB:2. Hann inte värma upp på det sätt jag hade önskat och fick honom inte riktigt lösgjord innan jag skulle in på banan.

Programmet började rätt bra men efter galoppen fick jag aldrig ihop honom mer utan han sprang i sin egen lilla värd. Han kan bli så fruktansvärt stark när han själv inte vill och lyssnar då inte på något. Har även lite problem med skritten där han inte riktigt bjuder fram utan går i ultra rapid och försöker jag driva fram honom så börjar han bara trava.

Trots mycket missar så red vi på 61% och la oss på 5:eplats precis utanför placering.

 

Under tiden jag red Erik hade Susanne kommit på plats med Divan som jag också skulle tävla. Vi ställde in henne i Eriks box när vi gjorde henne i ordning och Johan fick vara ute och skritta av Erik.

Dock var hon mer vild än tam och försökte hoppa ut genom boxen, stegra, sparka hejvilt och kasta sig. Nu i efterhand förstår jag inte hur jag lyckades knoppa henne.  

När jag väl kom upp i sadeln så blev hon dock som ett ljus och var genast mycket lugnare.

Hon är verkligen roligt den hästen och skillnaden att sitta på henne och Erik är som natt och dag. Hon är så otroligt känslig och lätt att sitta på och kunna korrigera, att sitta på Erik är som att sitta på ett lokomotiv i jämförelse.

Hon var dock lite tittig på alla paraplyn som folk gick och bar på eftersom det spöregnade. Inne på banan var hon rätt för domartornet men som tur var så hann jag rida runt lite där så pass att hon slutade kasta sig och så innan jag fick startsignal.

Själva programmet gick rätt bra förutom att hon var väldigt spänd vid domartornet, blev vinglig och även där fick att hon bytte till korsgalopp bak.

Trots detta så red vi ihop 61,33 vilket är jättebra med tanke på att detta var hennes andra start på en lokal/regional tävling.

 

Hon puttade alltså ned Erik till en 6:e plats och jag blev femma med Divan. Synd att det bara var fyra placerade men jag var nöjd med resultatet ändå med tanke på att jag har ridit Erik i två veckor och jag har inte suttit på Divan i två veckor.

 

Efter det så red jag en LA:4 med Erik, var nästan på väg att stryka mig för att jag var totalt genomblöt och var hur trött som helts men jag tänkte vad tusan. Det är ju bara att rida igenom programmet. Han kändes nu stundvis jättefin på fram ridningen och jag tyckte att jag fick en riktig fin känsla emellanåt. Hade problem med att rygga senast i torsdags då jag red igenom dressyrprogrammet på banan så jag tänkte att jag provar rygga på fram ridningen vilket fungerade bra men precis innan jag ska in på banan så provar jag rygga igen och han bara tvärvägrar.

Får lite panikkänsla, vad ska jag göra om han inte ryggar på banan?

Men det var inte så mycket att göra åt… Kommer in på banan, känner att både han och jag är trötta och själva programmet blev inte så bra och som sagt så fick jag honom bara att rygg 1steg inne på banan.

Tycker att domarens slutkommentar på protokollet stämde helt:

-         En flott häst som har sina egna idéer.  

När jag kom in på banan så kör han totalt över mig, biter fast i bettet och gör precis som han själv vill. Kommer inte till ridning riktigt på honom. Nu är det bara att träna vidare och ut och tävla mer så jag kan komma på honom lite bättre.

Slutresultatet blev dock 58,07% så det var väll inte så dåligt med tanke på hur det kändes.
Var dock nöjd med att vi klarade målen vi hade satt upp och att jag fick en jättefin känsla på båda hästarna på
fram ridningen.


Divan på sommarcupen 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0